Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jak prezentują się Coradia Max i Coradia Stream?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
05-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Alstom, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą w przetargu PKP Intercity na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na kolejnych 30 sztuk, zaoferował pojazdy z rodziny Coradia Max. Do tej pory nie były one produkowane w wariancie dalekobieżnym, inaczej niż jednopokładowe Coradie Stream. Jak prezentują się te pojazdy?

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku tygodnia, oferta Alstomu została uznana za najbardziej korzystną w ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 42 sztuk piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h wraz ze świadczeniem usługi utrzymania przez 30 lat i z opcją na rozszerzenie zamówienia o kolejnych 30 pojazdów. Krótko później francuski gigant potwierdził, że zaoferował narodowemu przewoźnikowi pojazdy ze rodziny Coradia Max, znane wcześniej jako Coradia Stream HC. Są to częściowo piętrowe zespoły trakcyjne, będące wariantem platformy Coradia Stream.

Można zakładać z dużą prawdopodobieństwa, że PKP Intercity otrzyma pojazdy konstrukcyjnie zbliżone do sześcioczłonowych zestawów zakupionych przez luksemburskie koleje państwowe CFL, które mają rozpocząć służbę pod koniec bieżącego roku. Pociągi te, oznaczone jako seria 2450, składają się z czterech członów piętrowych oraz dwóch członów jednopokładowych. Warto dodać, że Alstom sprzedawał już pojazdy z rodziny Coradia Max w wariancie o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h – w ubiegłym roku pierwsze tego rodzaju jednostki elektryczne opuściły fabrykę w Chorzowie, w których produkcja została zrealizowana w pełnym zakresie.

Z drugiej strony wszystkie dotychczas zamawiane pojazdy tego typu były przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, np. przez kraj związkowy Dolna Saksonia w Niemczech – jego Coradie Max zostały zaprezentowane w 2024 roku na targach InnoTrans w Berlinie. Trzeba jednocześnie podkreślić, że Alstom wyprodukował pojazdy z rodziny Coradia Stream w wariancie dalekobieżnym dla niderlandzkich kolei państwowych NS – są one znane w Królestwie Niderlandów jako Intercity NG. Można zatem zakładać, że pojazdy dla PKP Intercity – o ile wybór oferty Alstomu się uprawomocni – będą stanowiły swego rodzaju połączenie z doświadczeń w produkcji różnych modeli zespołów trakcyjnych. Jak prezentują się dotychczas wyprodukowane przez francuskiego producenta pojazdy z tych dwóch platform?

Coradia Stream – wariant dalekobieżny

Przyjrzyjmy się w pierwszej kolejności jednopokładowym pociągom Intercity NG, eksploatowanym przez NS. Dotychczas niderlandzki narodowy przewoźnik zamówił 99 pojazdów, w tym 79 sztuk w ramach zamówienia podstawowego oraz 20 sztuk w ramach prawa opcji. Pojazdy te występują w dwóch wariantach, pięcioczłonowym i ośmioczłonowym, liczących odpowiednio 110 i 165 metrów długości. Na linii kolei dużych prędkości HSL-Zuid mogą rozpędzić się do 200 km/h, pracując w systemie zasilania 25 kV AC 50 Hz. Z kolei na sieci konwencjonalnej, zelektryfikowanej w systemie zasilania 1,5 kV DC, maksymalna prędkość eksploatacyjna jest ograniczona do 140 km/h.


fot. Smiley.toerist (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0

Część pociągów Intercity NG może także obsługiwać linie kolejowe z systemami zasilania 3 kV DC oraz 15 kV AC 16,7 Hz, co umożliwia wjazd do Belgii i Niemiec.  Wnętrze pojazdów stanowi kompromis pomiędzy wyważeniem a wyrazistością. O ile większość elementów wyposażenia charakteryzują stonowane barwy, tak fotele wyróżniają dość jaskrawe odcienie kolorów niebieskiego w przypadku 2. klasy i czerwonego w 1. klasie (w obu przypadkach zastosowano imitację skóry). Co ciekawe, w obydwu klasach obok miejsc siedzących w układach rzędowym i naprzeciwległym występują także… kanapy. Warto dodać, że w 2. klasie mają dość dużo miejsca na nogi, a także spore stoliki (stałe w układzie naprzeciwległym i rozkładane w układzie rzędowym), umożliwiające swobodną pracę na laptopie.


fot. Smiley.toerist (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0

W toaletach znajdują się tapety – wzorzysta z zewnątrz i fototapeta w środku. Drzwi wejściowe są duże i jednocześnie jednoskrzydłowe. Warto dodać, że podobne pojazdy zamówiły duńskie koleje państwowe DSB – w Danii zostały one nazwane IC5. Pociągi te również będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Coradie Stream w wariancie dalekobieżnym zakupił także rumuński Urząd ds. Reformy Kolei, czyli Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Zestawy dla NS i DSB charakteryzuje nietypowa konstrukcja – pomimo zastosowania wózków Jacobsa, na niektórych połączeniach między członami wykorzystano osobne, dwuosiowe wózki.

Coradia Max dla CFL – podstawa konstrukcji dla PKP Intercity?

Zupełnie inaczej przedstawiają się pojazdy z serii Coradia Max dla CFL. Dodajmy, że zostały one już wprowadzone do eksploatacji w znacznie krótszym wariancie trójczłonowym – są to zestawy złożone z dwóch członów piętrowych oraz jednego jednopokładowego. Zostały one zamówione z myślą o obsłudze ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, dlatego wyposażenie wnętrza różni się znacząco od pociągów Intercity NG. Sama kolorystyka jest elegancka i stonowana, jednak zastosowane fotele są typowe raczej dla składów regionalnych. Uwagę zwraca wiele elementów wykończenia z imitacji drewna, co niewątpliwie ociepla pojazd. Mowa tu o podłogach i schodkach oraz stolikach, zarówno rozkładanych, jak i stałych.


fot. CFL

Co ciekawe, w 1. klasie zastosowano układ siedzeń 2+2. Od miejsc siedzących w 2. klasie odróżniają je zastosowany materiał (imitacja skóry) i większe odstępy. Z perspektywy pasażera dużym atutem pojazdów Coradia Max w porównaniu z KISS-ami produkcji Stadlera są wyraźnie większe okna na piętrze. Podobnie jak w przypadku KISS-ów, także Coradia Max jest zespołem trakcyjnym, w którym każdy człon jest osadzony na dwóch klasycznych, dwuosiowych wózkach. Wózki Jacobsa w przypadku piętrowych zespołów trakcyjnych są zresztą raczej wyjątkiem – notabene wiele takich konstrukcji opracował… Alstom, czego przykładem są choćby słynne pociągi TGV Duplex i stanowiące ich kontynuację Euroduplex, czyli piętrowe warianty w ramach rodziny TGV.


fot. CFL

Coradie Max już dziś powstają w polskim zakładzie produkcyjnym Alstomu w Chorzowie – w ubiegłym roku fabrykę opuścił pierwszy spośród aż 130 pociągów zamówionych przez spółkę taborową SFBW z kraju związkowego Badenia-Wirtembergia w Niemczech. To czteroczłonowe zestawy, złożone z dwóch członów piętrowych oraz dwóch członów jednopokładowych. Podobnie jak w przypadku zespołów trakcyjnych, które ma zamówić PKP Intercity, maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h. Dodajmy, że są to pierwsze piętrowe pojazdy produkowane w Chorzowie. Przypomnijmy, że jeżeli polski przewoźnik zdecyduje się na ich zakup, będzie to największa inwestycja taborowa w jego historii i jednocześnie druga największa pod względem liczby pojazdów umowa ramowa na zespoły trakcyjne w Polsce po 1989 roku.

Możemy zakładać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że to właśnie sześcioczłonowe składy dla CFL będą podstawą konstrukcji dla PKP Intercity. Zestawy te liczą 159 metrów długości, a narodowy przewoźnik oczekuje dostawy pojazdów z co najmniej 480 stałymi miejscami siedzącymi (w tym 12% pierwszej klasy), w których w przypadku jazdy w dwuskładzie odległość między pierwszymi a ostatnimi drzwiami wyniesie maksymalnie 295 metrów. Trudno sobie wyobrazić zmieszczenie tylu pasażerów w pięcioczłonowym składzie, zwłaszcza mając na uwadze fakt, że Coradia Max to pojazd tylko częściowo piętrowy, co paradoksalnie może być pewnym atutem, mając na względzie potrzeby niektórych grup pasażerów, np. rowerzystów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Flirty dla Kolei Mazowieckich: Trwają odbiory pudeł

Tabor i technika

Flirty dla Kolei Mazowieckich: Trwają odbiory pudeł

Roman Czubiński 05 września 2025

Pesa dostarczy Opolskiemu tabor spalinowy. Jest umowa

Tabor i technika

Pesa dostarczy Opolskiemu tabor spalinowy. Jest umowa

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, opr. Roman Czubiński 29 maja 2025

Chińskie Siriusy w RegioJet już w komplecie

Tabor i technika

Chińskie Siriusy w RegioJet już w komplecie

Mikołaj Kobryński 10 kwietnia 2025

Wielka Brytania: Hitachi Rail dostarczy hybrydowe pociągi dalekobieżne

Tabor i technika

Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20

Tabor i technika

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Tabor i technika

Zobacz również:

Flirty dla Kolei Mazowieckich: Trwają odbiory pudeł

Tabor i technika

Flirty dla Kolei Mazowieckich: Trwają odbiory pudeł

Roman Czubiński 05 września 2025

Pesa dostarczy Opolskiemu tabor spalinowy. Jest umowa

Tabor i technika

Pesa dostarczy Opolskiemu tabor spalinowy. Jest umowa

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego, opr. Roman Czubiński 29 maja 2025

Chińskie Siriusy w RegioJet już w komplecie

Tabor i technika

Chińskie Siriusy w RegioJet już w komplecie

Mikołaj Kobryński 10 kwietnia 2025

Wielka Brytania: Hitachi Rail dostarczy hybrydowe pociągi dalekobieżne

Tabor i technika

Opolskie: Umowa z Pesą na Elfy 3.0. Może być ich nawet 20

Tabor i technika

Jakie elektryczne zespoły trakcyjne chce kupić Lubuskie?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij